Az anyagcsere folyamata – Miként lehet felgyorsítani?

Fogyás Szigetszentmiklós

Az anyagcsere az egészséges szervezet működésének a része.

Az étel elfogyasztása után testünk lebontja, feldolgozza a tápanyagot, majd ez beépül sejtjeink közé.

A gyors anyagcserével rendelkezők számára könnyebb lehet a fogyás, mint akiknél ez a folyamat lassabban megy végbe.

Viszont ez nem teljesen így van.

Az anyagcsere működését sok tényező befolyásolja, és esetenként igaz, hogy aki vékony, annak az anyagcseréje is gyors, de ez nem minden esetben jelenti azt, hogy ő nem hízhat meg.

Ugyan önmagában az, ha felgyorsítjuk lassú anyagcserénket az nem lesz egyenes út a fogyáshoz, de segíthet benne, és fontos tudni ezekről a folyamatokról, hogy mi zajlik testünkben miután lenyeljük az ételt.

Az anyagcsere vagy metabolizmus, biológiai és kémiai reakciók bonyolult folyamata, ez a táplálékfeldolgozást, és a kiválasztást jelenti főként.

Testünknek energiára van szüksége, hogy életben tudjunk maradni, hogy megfelelően tudjunk funkcionálni, hogy képesek legyünk ellátni a mindennapi feladatokat.

A folyamat legelső lépcsőfoka a tápanyagbevitel.

Miután bekerült szervezetünkbe az étel, apró részekre választódnak szét: ásványi anyagokra, vitaminokra, cukrokra, sókra, zsírokra és mérgező anyagokra is, utóbbit nem dolgozza fel, ezek kiválasztódnak.

Miután bekerült szervezetünkbe az étel, apró részekre választódnak szét: ásványi anyagokra, vitaminokra, cukrokra, sókra, zsírokra és mérgező anyagokra is, utóbbit nem dolgozza fel, ezek kiválasztódnak.

A szervezet ezekből raktároz, főként zsírokat, melyek lerakódnak.

Ezért nem tanácsos sok zsírt és cukrot fogyasztani, mivel ezek elhízáshoz vezethetnek a túlzott raktározás végett, ugyanis a test „felkészíti” magát arra, ha nem lenne elég tápanyag, így akkor is lerakódnak a zsírok, ha a raktárok megteltek.

Ugyanakkor mindenféle tápanyagból elegendő mennyiséget kell fogyasztani, hiszen a testnek mindenből szüksége van valamekkora adagra.

Ha valamelyik összetevőkből hiány lép fel vagy túl sok van belőle, az tüneteket okozhat. Az egyik leggyakoribb anyagcsere betegség a cukorbetegség, amikor a szervezet nem képes lebontani a cukrokat.

Ha valaki fitt, izmos, rendszerint gyorsabb az anyagcseréje. Ez azért van, mert az izmoknak köszönhetően könnyebben és gyorsabban tudják elégetni a kalóriákat.

Ebből következik, hogy akinek sok zsír van lerakódva testrészein, általában lassú az anyagcseréje, nehezebben éget kalóriát.

Ezen fogyókúrával, majd izomerősítő gyakorlatokkal lehet javítani, de akár egy mindennapos gyaloglással is lehet már segíteni az anyagcsere gyorsításán.

Bármilyen fizikai aktivitás többet ér a semminél. Természetesen figyelni kell az étkezésre is, az alapvető cél, hogy több kalóriát kell elégetni, mint amennyit beviszünk.

Ha ez fordítva történik, az hízáshoz vezet, hiszen a test megint csak elraktározza a felesleges tápanyagokat. A fehérjék fogyasztása elősegítheti a gyorsabb metabolizmust.

Egyénenként változó, hogy kinek mennyi energiára van szüksége, de ezt például befolyásolja az izmok tömege.

Akin több izom van, annak rendszerint több kalóriára van szüksége, mint annak, akin kevesebb. Ezért is fordulhat elő, hogy idősebb korában kevesebb kalóriára van szüksége valakinek, mint 20 évesen.

A megfelelő anyagcseréhez sok vizet is kell inni. A cukros üdítők, az alkohol tartalmú italok, cukrokat és toxikonokat tartalmaznak, míg a víz segít lebontani a tápanyagokat, és gyorsabban kiválasztani a méreg- és salakanyagokat.

A jó minőségű és elegendő alvás is rendkívül fontos. Ez nem csak a metabolizmus miatt létszükségletű, hanem más tényezők miatt is.

A folytonos fáradtság kihat a teljesítményünkre, a kedvünkre, hiába eszünk, nem lesz energiánk semmihez. Ha valaki túl keveset alszik, az is magyarázhatja a lassú anyagcseréjét, nehezebben égetheti a kalóriákat.

Esetenként a túl lassú anyagcsere egészségügyi okokra is visszavezethető.

Ilyenkor mindenképpen szakemberrel kell konzultálni, kivizsgáltatni az esetleges rendellenességeket, amik ezt az állapotot okozzák. Ajánljuk a fogyas-szigetszentmiklos.hu oldal felkeresését.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük